maandag 16 november 2015

Buurtdichter dicht smakelijk voor FEELFOOD

In de Facebookgroep van FEELFOOD schreef buurtdichter Bart van de Sanden uit Tilburg-Noord wekelijks een smakelijk gedicht. Hoog tijd voor een kennismaking. 


Dichten als uitlaatklep

Ik ontmoet Bart in MFA De Symfonie en ik vraag hem direct op de man af waarom hij is gaan dichten. Er verschijnt een lach op zijn gezicht: “Ik dicht eigenlijk al heel lang. Die liefde is ontstaan sinds het schrijven van de welbekende sinterklaasgedichten. Hoewel dat natuurlijk een leuk moment is merkte ik ook dat wanneer ik een eigen gedicht maak het dé manier is om problemen van me af te schrijven. Het is ook een manier om andere mensen iets te vertellen over de wijk of ze iets mee te geven, ergens over na te laten denken, zoals nu over eten.”

Mensenmens

Wanneer ik Bart vraag naar zijn rol in de buurt blijkt hij hart voor zijn wijk te hebben. “Ik schrijf stukken voor de Stokhasselt website waar ik foto’s maak van mooie plekken uit de wijk en daar over dicht. Ben ook echt een mensenmens: ik maak praatjes met iedereen, bekend of onbekend. Ook probeer ik een beetje op te letten in de straat, de jongeren die wel eens herrie schoppen in mijn buurt weten inmiddels wie ik ben en dat ik oplet. Maakt de buurt een stukje ‘veiliger’. Ook probeer ik met mijn gedichten of gesprekken mensen na te laten denken over dingen als het vluchtelingenprobleem, omgaan met elkaar en appen of bellen in het verkeer”.

Haat-liefde verhouding

Bart blijkt veel met voedsel te hebben en zijn enthousiasme bij het schrijven van de gedichten voor buurtparade FEELFOOD komt niet uit het niets. Hij kookt vanaf zijn 12e, heeft een bakkersopleiding gedaan, houdt van Indonesisch eten en de gezelligheid en gastvrijheid die daarbij komt kijken. Hij heeft naar eigen zeggen wel een haat-liefde verhouding met eten. “Ik ben dol op lekker eten maar houd ook veel van snoepen, vooral eierkoeken, daar kan je me ’s-Nachts voor wakker maken. Dat is niet goed en daarom loop ik nu bij een diëtiste. Met haar stel ik een schema op en eet ik nu zoutloos, lekkerder, gezonder en gevarieerder. Ook heb ik nu een klein moestuintje op mijn balkon waar ik groenten kweek. Al moet ik zeggen dat ik snoep toch nog niet helemaal kan laten liggen!” Hij vervolgt: “Via diezelfde diëtiste kwam ik dus ook toevallig bij FEELFOOD terecht. Zij vroeg mij of ik het niet leuk zou vinden om als dichter op te treden in het programma van FEELFOOD. Ik ben liever op de achtergrond, dus moest daar even over nadenken maar besloot het wel te doen. Naast mijn wekelijkse gedichten op facebook zijn er 6 gedichten geselecteerd en daarvan heb ik er 2 voorgedragen op 13 november. Ik was samen met Jos van Beers onderdeel van het avondprogramma. Jos droeg een EETRAP voor, een raptekst voor van Junior, een rapper uit de wijk. Het was een leuke, spannende uitdaging”.

Lees de FEELFOOD gedichten van Bart in de Facebookgroep van FEELFOOD

Tekst: Shannon Odolphij, stagiaire ContourdeTwern

Geen opmerkingen: